čtvrtek 19. dubna 2018

Rakvičky amonium

Rakvičky pečeme v mírně vyhřáté troubě do mírně zlatavé barvy. Pozor, troubu neotvírat prvních minut, jinak těsto spadne. Při pečení se amonium uvolňuje, takže bude cítit trochu jako čpavek, ale po vychladnutí jsou výborné. Před podáváním postříkáme rakvičky šlehačkou. Na vánoce pečeme drobné cukroví ve formičkách.


Amonium není třeba, rakvičky naskočí, jen je třeba opravdu sušit. Amonium se používá do nízkých těst, jako jsou perníčky, linecké pečivo, rakvičky a podobně. Suroviny: g másla, g cukru, g mandlí, ½ vajíčka, g čokolády, lžíce medu, ¼ kávové lžičky skořice, hřebíček, na špičku nože muškátový květ, na špičku nože amonium , kůra z ¼ citronu, 1g hladké mouky, ½. Pokud se dobře pamatuji, vyrábí se rakvičky pouze ze žloutků, vajec a moučkového cukru. Pečeme v hodně předehřáté troubě, kterou po chvíli zmírníme.


Hotové rakvičky několikrát propíchneme špendlíkem. Vychladlé zdobíme ušlehanou smetanou. Cukrářské amonium se dostane koupit buď v drogerii nebo v lékárně. V míse utřeme do pěny žloutky, polovinu cukru a amonium. Další den přidáme zbylou polovinu cukru, mouku a smícháme, aby vzniklo těsto.


Z těsta vyválíme plát o tloušťce mm. Amonium , cukrářské droždí 100g Kypřící prášek do pečiva nízkých tvarů, jako jsou perníčky, linecké cukroví, zázvorky, rakvičky , aj. Při pečení se Amonium mění v plyn, čímž způsobuje vzkypení pečiva, zanechá v něm nepravidelné póry a povrch pečiva není hladký.


Dělám rakvičky taky už hodně dlouho - a recept je ze staré Sandtnerky - je bez amoniaku a bez mouky, zato s vanilkou. Mám ráda jejich chuť, ale na vánoční cukroví mám ráda menší tvary, takže roky jsme vymazávali pracny a košíčky, ale pár let zpátky jsem to zkusila do papírových košíčků a je to paráda, žádné vymazávání, dno žloutkového košíčku není. It is formed by the protonation of ammonia (NH 3).


Mňamka to je určitě, zaslouží si bodík, tyto se musí fakt poctivě třít, ale jsou vynikající. Já jsem si to usnadnila vždy tím, že jsem dělala vykrajované tvary, ale to těsto bylo s amoniem, pro začínající kuchařinky podávám vysvětlení, že je to cukrářské droždí a kupuje se v drogerii. Amonium teplem vyprchá, tím těsto nabyde a uprostřed jsou upečené duté.


Stejně lze udělat i jednoduché cukroví a ozdobit čokoládou. Druhý den přidáme zbylý cukr a mouku. Smícháme, aby vzniklo těsto. Z něj pak vykrajujeme proužky (cca x 8cm), které dáme do formiček na rakvičky. Med a cukr rozpusťte s vodou, vlijte do mouky smíchané s mandlemi a vypracujte těsto.


Přidejte amonium rozpuštěné v rumu, koření a znovu dobře propracujte. Vyválejte, vykrájejte perníčky, povrch potřete vodou nebo rozšlehaným vajíčkem a upečte v předehřáté troubě. Babička cukroví z rakvičkového těsta pekávala na Vánoce, normálně je vykrajovala formičkama. Nechte několi dnů uležet.


Já tu přípravu těsta nesnášela, strašně mi to smrdělo a averze k amoniaku mě drží dodnes - a bohužel se s ním v labině poměrně často setkávám:-) Rakvičky jsou takové malé sladké nic, co se rozplývá na. Některé recepty kladou důraz taky na amonium , což je kypřidlo, některé potřebují trochu mouky, další mohou mezi surovinami obsahovat citronovou šťávu nebo vanilku. Dotaz na „59“ – kde kupuješ amonium , já mám recept na rakvičky , ale nikdy jsem neměla možnost je zkusit, nikdy jsem neměla právě amonium. A navíc mne někdo zrazoval, že při pečení nutno hodně větrat, že to amonium je hodně cítit.


Na pomoučněném vále vyválíme obdelník asi 3mm silný. Nožem nebo rádlem z něj vykrajujeme proužky velikosti 5xcm. Pokládáme je na vymazaný plech a prudce pečeme v horké troubě. Kypřící prášek (Ammonium bicarbonate), známý jako cukrářské droždí, vysoké kvality a širokého použití v cukrářských a pekařských výrobnách. Nejlepší rakvičky dělá kamarádka Magda, cukrářka v Krušných horách.


Plní je koňakem, polévá čokoládou a šlehačkou nešetří. Jenže já jsem si umanula, že si upeču takové, jaké dělávala babička.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Популярные сообщения