Přirozeně by to mělo být naopak, tedy vidlička v pravé ruce a nůž v levé ruce. Etiketa však přímo neříká, jak mají držet příbor leváci a jak praváci, je tedy možné si vybrat. Ostatně se najde mnoho leváků , kterým vyhovuje dělat některé věci jako pravák, včetně držení příboru.
Tam se i levák musí přizpůsobit. Bavili jsme se o tom s kamrádkou, jak řešit levorukost u dítěte. Tedy hlavně jak ho učit jíst příborem. Jestli ho nechat ať si samo vybere jak bude příbor držet a nebo mu vnutit „obrácené“ držení ! Správné držení tužky ovšem není jen o kreslení. Celkově je potřeba u dětí neustále rozvíjet jemnou motoriku a koordinaci rukou.
Nechte děti co nejvíce skládat hrady a věže z kostek, nechte si je hrát se stavebnicemi všeho druhu, s legem, zapínat knoflíky nebo zipy, skládat puzzle, šroubovat, stříhat a vytrhávat. Když sedíte u stolu, nejde pouze o držení příboru , jde o množství dalších detailů, které v celku tvoří dojem, který za sebou zanecháváte. Jedná se o ubrousek, o to, s jakým příborem se má začít, o to, co dělat, když vám něco upadne, jak jíst pečivo atd.
Je toho spousta, ale lidé by měli znát alespoň základy. U stolu se objevila vidlička až v době vrcholného středověku nejdříve jako jev velmi ojedinělý. Teprve později se zjemňováním stolovacích zvyklostí se začala používat častěji, až se postupně stala naprosto nedílnou součástí příboru.
Hodovníci v lepší společnosti potom nemuseli sahat na společné jídlo holýma. Máte doma předškoláčka nebo dítko školkou povinné? Je čas zjistit, zda drží správně tužku, a pokud ne, začít správný úchop trénovat.
Používání příboru bude ze začátku pro malé dětské ruce docela těžký úkol. To víte, zkoordinovat ruce, nohy, držení těla a ještě se při tom usmívat, to pro nás nebylo jednoduché. Třeba správné držení příboru zvládlo jen asi hostů, lokty u těla nám také dělaly potíže.
Naučit se správně jíst čínskými. Lenka, Dobrý den,pracuji v mateřské škole a mám ve třídě 3- leté děti. Když byla vedlejší třída předškoláků ve škole, paní učitelka v první třídě si ztěžovala na špatný úchop většiny dětí. Vznik metody psaní leváků. Když praváci přišli na to, že leváctví není vada nebo nemoc a že přiučování leváků na ruku pravou při psaní jim přináší obtíže, přistoupili na myšlenku, že leváci mají psát levou rukou.
Rozdíl je v tom, že praváci tužku po papíře lehce táhnou, leváci musí překonávat tření podložky a tužku před sebou tlačí. Držení tužky je stejné u leváků jako u praváků. Tužka leží lehce na posledním článku prostředníčku, z jedné strany ji přidržuje bříško palce, z druhé bříško ukazováčku. Debaty se vedou nad držením příboru. Většina odborníků však zastává názor, že u malých dětí je vhodné preferovat způsob, který je pro dítě přijatelnější.
Lepší ale je, když si časem pak osvojí oba způsoby – tedy i držení příboru praváky, aby to odpovídalo společenské etiketě. Jsme-li leváci, měli bychom vědět, že držení příboru můžeme upravit dle sebe, dojíme-li, odkládáme však dle pravidel, tedy na pravou stranu. Zajímavost Američané mají ve zvyku si maso nejdříve nakrájet na malé kousky, nůž odloží naplocho přes obvod talíře a poté pokračují v jídle s vidličkou v ruce pravé. Na správný úchop je vhodné dbát od počátku, kdy dítě začíná kreslit. Případná fixace chybných úchopů se později špatně odvyká a mnohdy výrazně negativně ovlivňuje výkony dítěte snížením grafomotorické obratnosti.
Slavnostní prostření stolu dočíst, jak správně příbory na stůl naskládat. Jen na zopakování: pro každý chod berte vidličku či nůž z vnější strany, tedy od jevzdálenějšího místa směrem k talíři. Větší sousta se v polévce krájejí lžící, nikdy ne nožem.
Lžíce se nevkládá celá do úst, nýbrž jen její užší část. Chléb k polévce má být umístěn na malém talířku vlevo od talíře, sousta se levou rukou. U hokejek se zahnutí dělí takto: Levé zahnutí – u levého zahnutí je levá ruka dole (viz. obrázek) Pravé zahnutí – u pravého zahnutí je pravá ruka dole (viz. obrázek) Tzv.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.