středa 29. června 2016

Hrstičkový úchop

U dětí s tímto úchopem je potřeba včas nastavit a fixovat správný špetkový úchop. Přikládám ještě jeden video námět, jak si klíšťkový úchop nacvičit. Hrstičkový úchop Mezi nejčastější nesprávné úchopy patří tzv.


Jde o to, naučit dítě chytit papír za hranu, tam dát k sobě obě ruce, kdy palec s ukazováčkem tvoří okýnko a potom udělat ten natrénovaný protipohyb. Pastelku dieťa už uchopuje do prstov – hrstičkový úchop. Ceruzku či farbičku drží dieťa v prstoch, vyfarbuje a pomenováva obrázky.


Nie všetci rodičia, ani pedagógovia v materských školách motivujú dieťa k správnemu úchopu, preto veľa školských detí používa ešte stále hrstičkový úchop. Poznáte slovo grafomotorika? Grafomotorika je o súhre základných funkcií mozgu a motoriky, o koordinácii ruky a oka.


Je aj o vnímaní a pozornosti. Ruku dieťaťa je potrebné trénovať, ale v zásade je najpotrebnejšie nechať dieťa normálne žiť a hrať sa, vonku, na ihrisku, liezť po stromoch, po preliezkach, … Možno sa teraz čudujete, čo to s tým. Pokud dochází k odchýleným svalovým souhrám, mohou vyústit v tzv. Při grafomotorických obtížích pociťuje dítě bolest nejen ruky (v oblasti zápěstí), ale mnohdy jej provází bolest až do oblasti lopatky.


Po dostatečném procvičení hrubé motoriky přejděte na jemnou, zkoušejte s dítětem nejprve hrstičkový a poté i špetkový úchop , například skrze přendávání luštěnin z jedné misky do druhé za pomoci rukou a později lžíce. K psaní pořiďte svému dítěti nejprve silnější trojbokou tužku, která se mu bude jistěji. Na tomto úchopu se podílejí čtyři prsty – palec, ukazováček, prostředníček a prsteníček, který. Někteří rodiče tento úchop.


Pohyby sú viacej koordinované. Podieľajú sa na ňom štyri prsty – všetky okrem malíčka. Prsteník ceruzku podopiera.


Správnému úchopu se říká „špetkový“, protože při něm dítě drží tužku podobně jako špetku soli při solení jídla. Nesprávné úchopy jsou tzv. Při psaní dbejte na správné sezení, rovná záda, nohy kolmo k zemi. Pokud si dítě totiž zafixuje špatný úchop , náprava trvá mnohem déle. Na správný úchop je vhodné dbát od počátku, kdy dítě začíná kreslit.


Případná fixace chybných úchopů se později špatně odvyká a mnohdy výrazně negativně ovlivňuje výkony dítěte snížením grafomotorické obratnosti. Objevují se hranaté i kulaté formy, začíná intenzivní kreslení. Při kreslení začínají pravidelné kontinuální pohyby. Nastává zlepšení v plynulosti pohybů.


Zkoušíme hrstičkový a později i špetkový úchop. Výborná je hra na Popelku, nasypeme do misky druhy luštěnin a dítko ji necháme třídit. Později stejným způsobem učíme držet i lžíci. MDO, u hypokinetických LMD aj. Omezuje rychlost švihovost psacího pohybu.


A nezapomněli jsme ani na voňavé červené jahody, které k létu prostě patří, děti si při trhaní víčkových jahod (i tak se dá recyklovat pet víčko) krásně procvičily hrstičkový úchop :). Protažená hrstička f) úchop špetkový s vyšším palcem palec je výš než ukazováček. Dětem nevadí při kreslení a psaní, ale omezuje plynulost.


Vadný úchop může způsobit dětem nepříjemné pocity u grafických prací, vzbuzuje jejich nechuť a odmítání v době docházky do mateřské školy lze nahradit modelováním, stavebnicemi apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Популярные сообщения